مراحل ترخیص کالا از گمرک ایران

 
ترخیص کالا
ترخیص کالا چیست

اولین سوال این است که ترخیص کالا چیست ، چگونه و توسط چه کسی انجام می شود. ترخیص کالا در یک جمله یعنی آماده سازی و ارائه مدارک لازم به گمرک چه از طریق سیستمی و چه بصورت دستی در گمرک، در جهت تسهیل  واردات کالا به کشور به نمایندگی از جانب صاحب کالا و انجام تمامی امور گمرکی شامل پرداخت هزینه ها و تحویل گرفتن محموله کالا از گمرک. یا می توان گفت، پروسه ای که طی آن کالا برای ورود به کشوری و یا خروج از آن، از گمرک عبور می کند.
در واقع اصطلاح ترخیص کالا را زمانی به کار می برند که کالایی را به گمرک اظهار شده است را برای وارد کننده یا صادر کننده کالا آزاد نمایند.
فرآیند ترخیص کالا یک فرآیند چند مرحله ای می باشد که توسط شرکت ترخیص کالا یا ترخیص کار گمرک که به نمایندگی از صاحب کالا می باشند، انجام می شود. به طور معمول شما برای آزاد کردن یک محصول ترخیصی باید یکسری از فرآیند ها از قبیل پرداخت مالیات ،سود بازرگانی ،حقوق گمرکی .اخذ مدارک لازم جهت واردات آن کالا و… در نظر بگیرید .
 
ترخیص کالا توسط افرادی غیر از صاحبان کالا انجام می شود که به آنها ” ترخیص کار ” یا “حق العمل کار ” گفته می شود . زیرا ترخیص کالا نیاز به تجربه قبلی و آشنایی با مراحل ترخیص کالا در گمرک و تشریفات امور گمرکی دارد .
 
ترخیص انواع کالا از خدمات شرکت بازرگانی تلاش و توسعه می باشد، ما آماده ایم با بهره گیری از تیم تخصصی ترخیص کالا حرفه ای و با تجربه خود به بهترین نحوه ممکن و با سرعت و دقتی بالا انجام کلیه امور و خدمات بازرگانی شما، مانند ترخیص کالا را بر عهده بگیریم.
محموله کالاهای شما در هر بندر و گمرکی، در هر کشوری در دنیا جهت ورود به آن کشور باید روند ترخیص کالا را طی کند. آنچه که در این میان متفاوت است قوانین و مقررات گمرکی هر کشور است که می تواند تا حدی متفاوت باشد. حتی ممکن است قوانین گمرکی در دو بندر در یک کشور با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین داشتن تخصص، تجربه و اطلاعات در امر ترخیص کالا برای صادرات و واردات کالا بسیار مهم است.
اگر کارگزار گمرکی یا همان ترخیص کار خود را با دقت انتخاب نکنید ممکن است دچار دردسرهای فراوانی در طی مسیر ترخیص کالای خود شوید.کانتینرهایی که کالاهای شما با آن ها حمل شده اند در طول مدت ترخیص به عنوان انباری کالاهای شما مورد استفاده قرار می گیرند. هر چقدر که پروسه ترخیص کالای شما طولانی تر شود هزینه ای که بابت انبارداری می پردازید بیشتر شده و در نتیجه هزینه های گمرکی و بالطبع آن هزینه های تمام شده کالا برای شما بیشتر می شود که این مسئله علاوه بر ضرر و زیان مالی، امکان رقابت با رقبا در بازارهای رقابتی امروزه را از شما سلب می کند.
اگر مشکلی در کار کارگزار وجود داشته باشد می تواند پروسه ترخیص کالا را چنان طولانی و پرهزینه کند که هزینه ترخیص شما چندین برابر شود.
علاوه بر هزینه های تحمیل شده به تجارت شما، تاخیر در ترخیص کالاها به دلیل ناکارآمدی کارگزار می تواند روند تامین کالا توسط شما را مختل کرده و به نارضایتی و از دست رفتن مشتری هایتان منجر شود.
 ترخیص کار کیست؟
به فردی که مسئولیت انجام کلیه امور گمرکی جهت ترخیص کالا از گمرک را بر عهده بگیرید و به نیابت از وارد کننده کالا و یا صادرکننده کالا (صاحب کالا)، فرآیندهای مربوطه را انجام دهد ترخیص کار گفته می شود.
عدل بندی گمرک

مدارک لازم جهت ترخیص کالا

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا در گمرک به چند دسته تقسیم می شوند.
 
دسته اول اسناد و مدارک مربوط به کالا که شامل موارد ذیل است :
 
از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  1. ترخیصیه  DELIVERY ORDER
  2. قبض انبار WAREHOUSERECIEPT
  3. بارنامه  BILL OF LOADING
  4. پیش فاکتور یا پروفرما اینویس PROFORMA INVOICE
  5. فاکتور INVOICE
  6. فهرست عدل بندی PACKING LIST
  7. گواهی مبدا  CERTIFICATE OF ORIGIN
  8. ثبت سفارش بازرگانی ORDER OF REGISTRATION
  9. بیمه نامه در صورت وجود INSURANCE POLICY
  10. گواهینامه استاندارد (حسب مورد) STANDARD CERTIFICATE
  11. مجوزهای قانونی LOGICAL PERMISSION
  12. گواهی بازرسی
  13. دسته دوم مدارک مربوط به صاحب کالا که شامل موارد ذیل است :
  14. اصل کارت بازرگانی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست) COMMERCIAL ID
  15. اصل کارت ملی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
  16. کپی تمامی صفحه های کارت بازرگانی
  17. کپی صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
  18. دسته سوم مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا که شامل موارد ذیل است :
  19. اصل و کپی کارت ملی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
  20. اصل و کپی وکالت نامه محضری (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست) LETTER OF ATTORANCE
  21. اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
  22. کپی دفترچه بیمه
مراحل ارائه اسناد و مدارک و همچنین احراز هویت، تماما به صورت سیستماتیک و از طریق سیستم EPL  گمرک انجام می گردد.
 

مراحل ترخیص کالا از گمرک

 

با توجه به اظهار صورت گرفته و نوع کالا و شرایط ترخیص و واردات آن، یکی از مسیرهای سبز ، زرد یا قرمز برای ترخیص کالا از گمرک پیش روی ترخیص کننده کالا قرار می گیرد.
 
مراحل ترخیص کالا در گمرک به صورت مرحله به مرحله همانند زیر می باشد.
 
 ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL
 
 پرینت اظهارنامه
 
 دریافت کوتاژ و تعیین مسیر
 
 ارزیابی کالا
 
 اخذ مجوزهای لازم
 
 کارشناس سرویس ( مجازی )
 
 صندوق
 
 رئیس سرویس ارزیابی
 
 بازبینی
 
 درب خروج
 
 انبارداری
 
 خروج کالا
 
همچنین می توانید برای اطلاع از مجوز واردات ماینر مقاله ی مربوطه را مطالعه فرمایید.
 

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص کالا می تواند شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا ، کارشناسی کالا و غیره… باشد که از صاحب کالا ( یا نماینده آن ) در هنگام ترخیص کالا دریافت می گردد.
هزینه های گمرکی ذکر شده بصورت مجزا از حقوق ورودی وصول می گردد. حقوق ورود کالا جهت ترخیص کالا 5% ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی است که سازمان گمرک ایران مسئولیت وصول آن را به عهده دارد و جهت رویه واردات قطعی کالا وصول می نماید.
ترخیص انواع کالا از گمرک از خدمات اصلی بازرگانی تلاش و توسعه می باشد ما آماده ایم با بهره گیری از تیم تخصصی و با تجربه ترخیص کالا خود به بهترین نحوه ممکن و با سرعت و دقت بالا کلیه خدمات گمرکی و بازرگانی بازرگانان و تجار محترم را بر عهده بگیریم.
از جمله خدمات شرکت بازرگانی تلاش و توسعه می توان به مشاوره امور گمرکی و بازرگانی، تهیه و تنظیم اسناد و مدارک بازرگانی و بانکی، ثبت سفارش انواع کالاهای تجاری، پیگیری دعاوی حقوقی گمرک و مشاوره در زمینه حل اختلافات میان گمرک و صاحبان کالا اشاره کرد.