شرايط ترانزيت تريلي | شرايط کاميون ترانزيت | شرايط کار ترانزيت

شرایط ترانزیتی

به گزارش سرويس «اجتماعي» ايسنا اداره كل صدور گذرنامه نيروي انتظامي طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: رانندگان پايه يكم متقاضي دفترچه رانندگي ترانزيت بايد براي دريافت گذرنامه و دفترچه رانندگي به اداه كل گذرنامه در تهران با مديربت گذرنامه مراكز استانها مراجعه كنند.

مدارک مورد نیاز برای دفترچه رانندگی ترانزیت

  • معرفي‌نامه رسمي با امضاء مدير عامل شركت حمل و نقل يا تعاوني مسافربري كه درآن فعاليت دارند.(محضري).
  • تعهد نامه رسمي راننده يا كمك راننده (فرم تعهدنامه از طريق شركت مربوطه تحويل مي شود) (محضري).
  • برگ عدم اعتياد از آزمايشگاه‌هاي مجاز وزارت بهداشت در تهران و براي مديريت گذرنامه شهرستانها آزمايشگاه مورد قبول شهرستان مربوطه.
  • اصل و فتوكپي گواهينامه پايه يك معتبر براي رانندگان و پايه دو جهت كمك رانندگان.
  • اصل و فتوكپي كارت پايان خدمت يا معافيت از خدمت براي مشمولان وظيفه عمومي.
  • اصل و فتوكپي شناسنامه عكسدار.
  • تهيه و تنظيم فرم و پوشه گذرنامه (قابل تهيه در كليه دفاتر پستي سراسر كشور)
  • پنج قطعه عكس 4×6 جديد زمينه سفيد تمام رخ بدون عينك و كلاه و كروات و از يك نگاتيو.
  • تنظيم فرم 18 ماده اي مخصوص رانندگان قابل ارائه توسط شعبه رانندگان مستقر در اداره بررسي صلاحيت اداره كل گذرنامه و مديريت گذرنامه استانها.
  • ارائه گذرنامه معتبر
     

هزينه جاري کاميون در مسير هاي مختلف به اروپا

هزينه سرمايه اي براي همه مسيرها تقريبا يکي است. هزينه سرمايه اي عبارت است اقساط وام(اصل وفرع)، هزينه سود معقول پيش پرداخت کاميون و بازگشت سرمايه راننده که لااقل بايد ازدستمزد معمول يک راننده فراتر باشد. برابر قاعده حسابداري درمحاسبات سود وزيان تنها سود سرمايه به حساب گرفته ميشود به اضافه استهلاک معموله کاميون و هزينه اي بابت دستمزد راننده که بازهم از نظرقاعده حسابداري درقسمت هزينه هاي جاري ثبت ميشود ولي نظر به اقتصاد ضعيف سرمايه گذاري در کاميون ميتوان آن را به عنوان انتظار راننده از سرمايه گذاري خود يا همان بازگشت سرمايه صرف شده تلقي کرد. اما در محاسبات گردش وجوه نقد، بازپرداخت اصل وام به اضافه سود وام به عنوان وجوه منفي محسوب شده ولي هزينه استهلاک به عنوان وجوه مثبت به حساب گرفته ميشود. اگر ارزش متوسط يک کاميون را پانصد مليون تومان فرض کنيم، با فرض اين که هشتاد درصد اين مبلغ وام با سود 30% باشد، مدت بازپرداخت وام پنج سال و حداکثر ميزان استهلاک ساليانه 28% شتابدار نزولي، براساس استانداردهاي سازمان حسابرسي خواهد بود.

اما هزينه جاري: شامل چهار عنوان عمده هزينه است:

سوخت
دستمزد راننده

هزينه کشتي رورو
هزينه خاک
و چند هزينه فرعي:
تاير
تعميرات ويژه
بيمه کارت سبز
بيمه شخص ثالث
هزينه تعميرات جاري
هزينه کارنه تير
هزينه بيمه سي ام آر


اهميت اثرگذاري شرايط حمل و نقل جاده‌يي کالا در نرخ رشد اقتصادي کشور محور گفت‌وگو با برخي از کارشناسان اين حوزه است. در اين گفت‌وگو‌ها از نبود حمايت کافي از سوي سازمان راهداري براي پرداخت تسهيلات و ارائه امتيازات به دارندگان کاميون‌هاي نو، قوانين دست و پا گير گمرکي، نبود برنامه تدوين شده براي هماهنگي شرکت‌هاي حمل و نقل و... به عنوان عوامل کاهش حجم حمل و نقل کالاي داخلي و خارجي ياد شد.

نرخ کرایه ترانزیت به اروپا شامل فاکتور های مختلفی است که می توانید در مقاله جداگانه آن را بخوانید.

اعطاي تسهيلات به خارجي‌ها

اميد جهانخواه، مديرکل گمرک مشهد  مي‌گويد: اکنون 3 شرکت حمل و نقل تريلي و سواري در استان داريم که سهام 2 شرکت به دليل کمبود نقدينگي به سرمايه‌گذار خارجي فروخته شده است. در شرايط فعلي تسهيلات خوبي به طرف‌هاي خارجي داده مي‌شود، در عين حال از حمل و نقل هم به درستي حمايت نمي‌شود، بنابراين قدرت رقابت خارجي‌ها بيشتر مي‌شود.
جهانخواه اشاره‌اي به مصوبه چند سال پيش هيات وزيران دارد و مي‌گويد: در اين مصوبه به شرکت‌هاي حمل و نقل اجازه داده شد که در صورت امکان به کاميون‌هايي با عمر 3 سال اجازه ورود دهند اما اين طرح به دليل سخت گيري‌هاي فراوان لغو شد. بايد ديد اين طرح چه ايراداتي داشت. آيا حمل و نقل مقصر بوده يا بخش ديگري به نام حمل و نقل اين کار را کرده است. پس مصوبه را بايد دوباره بازنگري کنند و به جريان بيندازند.
وي مي‌گويد: اکنون براي کاميون‌هاي خارجي بر اساس مجوز سازمان راهداري پروانه عبور موقت صادر مي‌شود. حداقل بايد شرکت‌هاي حمل و نقل را به اين سمت سوق بدهيم که اگر شرکتي را در آنجا ثبت مي‌کنند و کاميوني را تحت مالکيت مي‌آورند، براي کاميون‌هايي که مالک ايراني دارند و به دليل نبود نقدينگي نتوانسته‌اند در کشور خود کاميون خريداري کنند، تسهيلات يا تخفيفاتي را قائل شويم. مانند حرکتي که در کشتيراني انجام مي‌شود، براي شرکت‌هاي ايراني که مالک کاميون‌هاي خارجي هستند هم پروانه ورود موقت صادر کنيم اما عوارض متقابل و دوزبلاغ را از آن‌ها اخذ نکنيم تا قدرت رقابت افزايش پيدا کند.

پلاک ترانزيت

پلاک ترانزيت به منظور شناسايي وسيله نقليه به صورت بين المللي صادر و تحويل مي گردد. پلاك‌هاي قديم كانون جهانگردي و اتومبيلراني عبارتند از:

  • پلاک با پيشوند سه حرفي TEH با پنج كاراكتر عددي سبز رنگ در زمينه سفيد
  • پلاک با پيشوند سه حرفي THR با پنج كاراكتر عددي مشكي رنگ در زمينة زرد
  • پلاک هاي دو حرفي IR با پنج کاراکتر عددي مشکي رنگ در زمينه زرد

معتبر و قابل استفاده هستند. پلاك هاي ترانزيت براي هر وسيله نقليه فقط يك بار صادر مي شوند كه مختص همان خودرو بوده و اعتبار آنها تا پايان عمر همان وسيله نقليه مي باشد.

هزينه هاي ارزي رانندگان ترانزيت

اگر کاميون ايراني بخواهد با کشتي از مسير ايتاليا به اروپا دسترسي پيدا کند، شايد اين مقدار سوخت نخرد، اما در عوض حتي مبلغ بيشتري را بايد بابت رفت‌وبرگشت کشتي پرداخت کند. عمده هزينه ديگر کاميون‌هاي ايراني پرداخت پول اتوبان و عوارض راه‌ها در کشورهاي مختلف اروپايي است که هر کشور شيوه مخصوص به خود براي پرداخت عوارضي دارد و بعضي کشورها مانند آلمان فقط براي تردد در اتوبان‌ها عوارض مي‌گيرند و برخي حتي براي جاده‌هاي معمولي هم عوارض مي‌گيرند، مانند اسلواکي و برخي کشورها هم هستند که کيلومتر کاميون را هنگام ورود ثبت مي‌کنند و از کيلومتر هنگام خروج کسر و پول عوارض محاسبه مي‌کنند.

يعني حتي براي تردد مثلاً داخل کارخانه يا انبار هم عوارض اخذ مي‌کنند که براي مثال مي‌توان به کشور سوئيس اشاره کرد. بنابراين راننده ايراني هرچه به مسير دورتري در اروپا بار حمل کند، هزينه‌هاي سوخت و عوارض راه هم افزايش پيدا مي‌کند. براي يک سرويس زميني به آلمان به‌طور متوسط تقريباً هزار يورو هزينه عوارض اتوبان‌ها و راه‌ها و عبور از پل‌ها مانند پل مابين روماني و بلغارستان و... نياز است و باقي مخارج هزينه‌هاي اسپيداسيون گمرکي و پارکينگ و رشوه مأموران در برخي کشورهاي فاسد مسير و هزينه پول دکتر براي بارهاي دکتري و هزينه تخليه و بارگيري بار در مرزهاي بين‌راهي و هزينه تلفن و حمام و غذا و... است.

وظايف راننده کاميون

  • برنامه ريزي و هماهنگي براي حرکت در مسيرهاي مختلف و بررسي جداول زماني حرکت و هماهنگي با مسئول مربوطه
  • نظارت يا کمک در بار زدن و خالي کردن کاميون
  • اطمينان از درستي و ايمني بارها
  • رانندگي در مسيرهاي طولاني
  • گزارش هر اتفاق خاص رخ داده در جاده به مسئول مربوطه در اداره راهداري و يا شرکت حمل و نقل مربوطه
  • آشنايي و اطاعت از قوانين راهنمايي و رانندگي و توجه به تذکارات و راهنمايي هاي مأموريت پليس
  • بررسي کاميون و رفع هر گونه نقص و اشکال آن در صورت وجود

 

ماشین ترانزیت - کامیون ترانزیت

ماشین های ترانزیتی انواع مختلفی دارند:

  1. تریلی ترانزیت : تریلی ترانزیت یا اتاق دار برای جابجایی موادی که نیاز به مراقبت بیشتری در طول مسافت دارند کاربرد بالایی دارد مناسب است.
  2. تریلی کفی
  3. تریلی لبه دار
  4. تریلی کمپرسی
  5. تریلی بغل باز شو
  6. تریلی یخچالی
  7. تریلی تیغه
  8. تریلی 40 فوت
  9. تریلی 20 فوت
  10. کامیونت (خاور)
  11. کامیون تک
  12. کامیون جفت
  13. کمر شکن
  14. کامیون ترانزیت

حقوق راننده ترانزیت در ایران

حقوق و دستمزد رانندگان ترانزیت بین المللی در حال حاضر بر مبنای توافق مالک و راننده بوده است و هیچ‌گونه قانون مشخصی ندارد به طوری‌که بعضی افراد به‌صورت درصدی و بعضی به‌صورت حقوق ثابت ماهانه همکاری دارند.