ترخیص کالا از گمرک پست ایران

ترخیص کالا از گمرک پست ایران

زمانی که یک بسته کوچک یا یک کالای کوچک وارد کشور می شود که ارزش کالای تجاری را ندارد به عنوان یک کالا تجاری نیاز به ارائه مدارک و طی کردن یک سری از مراحل برای ترخیص آن کالا نمی باشد؛ در این نوع ترخیص کالا شما می توانید به قسمت هایی که در گمرک ها به نام پست قرار داده شده است مراجعه کنید و کالای مورد نظر خود را دریافت نمایید.
میزان حقوق و عوارض گمرکی رابطه مستقيم با ارزش و نوع کالا و محتویات داخل مرسوله دارد که توسط ارزيابان گمرک تعيين مي شود که پست در این زمینه نیز به نیابت از گمرک و ارائه رسید مخصوص، آن را از مشتری اخذ می کند؛ همچنین براساس مقررات گمرکی، كالاهايي كه از طريق پست وارد کشور مي‌شود به استثناي اقلامي كه ورود آنها از نظر شرعي يا قانوني ممنوع است اگر جنبه تجاري نداشته باشد با نظر ارزیابان گمرک بدون پرداخت حقوق گمركي و سود بازرگاني، بدون مطالبه كارت بازرگاني و مجوزهاي مقررات صادرات و واردات ترخیص می‌شود؛ اگر در مواردی ارزش کالا بیش از سقف تعیین شده باشد، ترخیص کالا مشمول پرداخت عوارض گمرکی خواهد شد.

انواع کالای ورودی پستی

یک کالا می تواند در قالب های گوناگون جهت ترخیص کالا از گمرک پست اظهار شود؛ یک کالا می تواند در قالب هدیه یا سوغات، کالا و بار همراه مسافر و یا واردات قطعی به گمرک پست جهت ترخیص اظهار شود.
** هدیه و سوغات
یک کالا می تواند به صورت هدیه و سوغات برای اشخاص حقیقی جهت ترخیص کالا از گمرک پست وارد شود، در حال حاضر طبق ماده ۳۹ آئین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۷۹ برای هر نفر تا مبلغ ۵۰ دلار به شرط نداشتن جنبه تجاری و منع شرعی و قانونی با معافیت از پرداخت حقوق ورودی و عوارض مربوطه قابل ترخیص است.
** کالاهای مسافری
به صورت لوازم و کالاهای مسافری، که مقررات مربوط در بخش مسافری کتاب مقررات صادرات و واردات بیان شده است.
** کالاهای نمونه و تجاری
به صورت نمونه کالا برای واحدهای تولیدی، تحقیقاتی و آموزشی و یا کالای تجاری مانند کاتالوگ و بروشور و غیره … که بر اساس مقررات مربوط ترخیص می شود.
برخی از بسته های پستی که به صورت های گوناگون پستی و یا خرید از خارج به کشور وارد می گردند، در گمرک پست به دلیل عدم پذیرش ارزش یا نوع کالا به عنوان کالای غیر تجاری باید مورد ترخیص کالا از گمرک پست قرار بگیرند. بعضا ارائه استاندارد و دریافت رای نظر کمیسیون ها جهت ترخیص، برای این قبیل کالا ها ضرورت می یابد.
البته این دست کالاها جدا از کالاهایی هستند که از طریق پست دی اچ ال و یا تی ان تی و دیگر پست های سریع به گمرک فردوگاه امام خمینی وارد شده و پیش از ترخیص کالا قبض انبار دریافت می کنند.
بر اساس آمار به دست آمده از گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ میزان واردات و ترخیص کالا از گمرک پست ۳۹۹۱ کیلوگرم بوده است که این میزان از لحاظ ارزش دلاری در حدود ۵۸۵ هزار دلار یعنی بیش از یک میلیارد و ۸۳۷ هزار تومان بوده است.
واردات کالا به گمرک پست از کشورهای گوناگونی صورت می گیرد. در طی سال ۹۵ بیشترین میزان واردات کالا از تایوان معادل ۱۹۲۶ کیلوگرم و پس از آن بیشترین میزان واردات کالا از کره معادل ۱۰۰۶ کیلوگرم بوده است. اما بیشترین میزان ترخیص کالا از گمرک پست از لحاظ ارزش دلاری متعلق به واردات از ایتالیا بوده که معادل ۱۳۸ هزار دلار می باشد.
جالب است بدانید که در سال ۹۵ واردات پلاتین ها و سوزن های مصرفی با کد تعرفه ۸۴۴۸، بیشترین میزان واردات کالا به گمرک پست تهران بوده است . به صورتی که ۸۶۱ کیلوگرم از این کالا با ارزش دلاری بیش از ۱۰۸ هزار دلار جهت ترخیص، از طریق پست بین المللی به ایران واردات شده است.
به طور کلی بر اساس مطالعه آمار ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ماه سال ۹۵ می توان بیان کرد که در این سال تنها ۱۰۷ مرتبه واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک پست به صورت رویه تجاری به کشور صورت گرفته است.
 
 
 
تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی پست 
در تاریخ سوم آبان ۱۳۹۶ گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی پست تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات امضاء نمودند و با امضای این تفاهم نامه شرکت ملی پست ایران به عنوان یکی دیگر از سازمان های هم جوار به سامانه جامع گمرکی پیوست و تعداد سازمان های همجوار گمرک ایران در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی به ۲۹ سازمان بالغ گشت .
این تفاهم نامه به امضای رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران آقای فرود عسگری به عنوان معاون وزیر اقتصاد و حسین مهری معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل پست جمهوری اسلامی ایران رسید.
این تفاهم نامه بر اساس موافقت نامه های سازمان گمرک جهانی WCO و اتحادیه پست جهانی (UPU) با استناد به قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو در مورد ساده سازی و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پستی جهانی به امضا رسیده است .
هدف از انعقاد این تفاهم نامه افزایش همکاری های دو طرفه به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی مربوط به مرسولات پستی است که طرفین با رعایت سرعت، امنیت و کارایی؛ اصلاح و بهبود فرآیند عملیات ترخیص گمرکی از پست را با استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تبادل اطلاعات الکترونیکی لحاظ نمودند.
تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرک و شرکت ملی پست منجر به روان سازی و تسهیل فرآیند ترخیص و تحویل مرسولات پستی به گیرندگان و در عین حال نظارت های قانونی می شود . با به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات کد گذاری شده شناسایی و بررسی محموله های پستی و هم چنین گیرندگان این محموله ها به شکل سیستماتیک انجام می شود.
تفاهم گمرک و پست در بخش ترخیص کالای پستی در صادرات
موضوع تفاهم نامه گمرک ایران و شرکت ملی پست در بخش صادرات یا ارسال مراسلات پستی به منظور انجام نظارت ها و کنترل های لازم، اطلاعات اقلام صادراتی و اشخاص صادرکننده پس از این از طرف پست با گمرک به صورت الکترونیکی و مبادله ای صورت می گیرد.
همچنین گمرک با استفاده از شرح بیان شده در ماده ۸۴ قانون امور گمرکی نسبت به اعطای نیابت گمرکی در پذیرش مرسولات به خارج از کشور اقدام می نماید .
 
تفاهم پست و گمرک در مورد ترخیص کالای پستی در واردات 
در بخش واردات یا ورود مراسلات پستی نیز به منظور نظارت و کنترل کالای وارداتی پستی، دسترسی به داده های الکترونیکی برای طرفین فراهم می گردد . علاوه بر این در اجرای ماده ۳۹ آئین نامه قانون مقررات صادرات و واردات و بند ۱۱ ماده ۵ قانون اساسنامه شرکت ملی پست می بایست نسبت به ارائه فهرست شرکت های خرید اینترنتی از سوی پست به گمرک به طور مستمر اقدام گردد.
همچنین به منظور کاهش میزان ترانزیت به سایر استان ها و ایجاد وحدت رویه در انجام تشریفات گمرکی و تسریع در ترخیص مرسولات پستی ، تشریفات ترخیص کلیه مرسولات در گمرک امانات پستی تهران صورت می گیرد. تفاهم نامه فی مابین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور گمرکی گمرک ایران و همچنین تفاهم نامه فی مابین سازمان ملی استاندارد و گمرک در خصوص مرسولات پستی به عنوان ” مصرف شخصی ” تا زمان اعتبار ساری و جاری است . بدیهی است که تشخیص مصرف شخصی مراسلات پستی با گمرک می باشد .

بیشترین میزان پست از گمرگ

بیشترین میزان کالاهای وارداتی که وارد کشور می شوند پس از ترخیص به سمت تهران پست می شوند. بیشتر این کالاها از کشور تایوان وارد کشور ما می شوند. شرکت های ترخیص کالا در خصوص ترخیص نمودن کالاها و اجناس تجاری ، پزشکی و دیگر دسته ها به شرکت ها کمک می نماید.
مقررات صدور کالا از طریق پست
ارسال کالا از طریق پست با حفظ جنبه غیر تجاری به استثنای کالاهایی که شرعاً یا قانوناً ممنوع الصدور هستند بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوز صدور به هر میزان از لحاظ قیمت با رعایت سایر مقررات مجاز است.
ارسال کالای خارجی از طریق پست حداکثر به میزان سقف ارزش80 دلار آمریکا برای هر نفر مجاز است.
 
مقررات صدور کالای خارجی از طریق پست
ارسال کالای خارجی از طریق پست حداکثر به میزان سقف ارزش۸۰ دلار آمریکا برای هر نفر مجاز است.
 
مقررات مربوط به محمولات و مراسلات پست بین المللی
مرسولات پستی به کلیه اشیائی اطلاق می شود که بر طبق قوانین پستی داخل یا بین المللی توسط پست قبول، مبادله و توزیع می شود.
نحوه ارزیابی و ترخیص کالاهای وارده به گمرک امانات پستی (ارزیابی غیابی)
بسته های وارده ابتدا در بخش غیابی بدون حضور صاحب بسته و در حضور نماینده پست مورد ارزیابی قرار می گیرند که با در نظر گرفتن نوع کالا و غیر مستعمل بودن آن (در مورد البسه) و نداشتن منع شرع و قانونی و غیر تجاری بودن تا مبلغ 50 دلار بنام هر فرد بدون اخذ حقوق ورودی ترخیص و تحویل نماینده پست می گردد تا تحویل صاحبان آنها گردد و مازاد بر آن به صورت حضوری ترخیص می گردد تا تحویل صاحبان آنها .
بسته های بالای 50 دلار همچنین تعدادی از بسته هائی که احتیاج به بررسی بیشتر دارد به صورت حضوری با حضور صاحب بسته و در حضور نماینده پست ارزیابی می گردد. در این قسمت پس از تعیین میزان حقوق ورودی و عوارض مربوطه و پرداخت آن پته صادره تحویل صاحب کالا می گردد که به موجب آن بسته خود را تحویل گرفته و از گمرک ترخیص نماید.
نکته:هر گونه کسری و خسارت در بسته ها و محتویات آنها و عدم تحویل به موقع به صاحب بسته به عهده شرکت پست که آورنده و نگهدارنده بسته است، می باشد و در این زمینه گمرک مسئولیتی ندارد.
به استناد بند ۳ ماده ۲۰ کنوانسيون پستي جهاني، ادارات پست کشورها مجازند در صورت ترخيص مرسولات محتوی کالا از گمرک به غیر از نامه، اسناد و مدارک که شامل بسته کوچک، امانت پستي، بسته پيشتاز است به نيابت از گیرندگان، مبلغي را بابت ترخيص بر مبناي هزينه هاي مصوب از مشتريان اخذ کنند.
برابر مفاد آيين نامه پست نامه ها و امانات پستی درخصوص هزینه های اعلام شده از سوی اتحادیه پستی جهانی برای انجام امور گمرکی در کشور مقصد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبالغ فوق را با در نظر گرفتن تخفیف مضاعف نرخنامه مصوب سال ۹۳، ۱۳۰ هزار ریال تعیین کرده است.
این هزینه ها بابت ارایه مرسولات به گمرک و اخذ نظر ارزیابان گمرک، بسته بندی مجدد مرسوله و ارسال آنها به مراکز تجزیه و مبادلات به منظور تداوم عملیات پستی و تحویل به گیرنده در نشانی دریافت می شود.
به استثنای پاکات و مرسولات برگشتي از خارج، تمامی مرسولات پستي وارده اعم از بسته کوچک، امانت سفارشی،بسته پيشتاز که به منظور ارزيابي به گمرک ارسال مي شود، مشمول هزینه یاد شده خواهد شد.
عوارض گمرکی هزینه ای مجزا بوده و هیچ گونه ارتباطي با هزينه ارائه و ترخیص کالا از گمرک و حق توزیع بسته کوچک که با قبض رسید جداگانه پستی از گیرنده مرسوله دریافت می شود ندارد . میزان این عوارض از سوی ماموران گمرک تعیین و فاکتور مربوطه در هنگام تحویل مرسوله به گیرنده ارایه می شود تا مطابق آن هزینه عوارض ورود کالا به کشور دریافت و در نهایت از سوی پست به حساب گمرک واريز شود.
اساس فعالیت های پستی بر پایه مفاد مندرج در احکام اتحاديه پستی جهانی است که به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و به عنوان قانون مصوب لازم الاجرا است.
نحوه ترخیص بسته ها (حضوری)
صاحب بسته شخصاً با داشتن کارت شناسائی (و یا نماینده آن با به همراه داشتن وکالتنامه رسمی یا معرفی نامه از طرف صاحب بسته) جهت ترخیص کالا از گمرک پست به گمرک پست مراجعه کرده و مطابق زیر مراحل ترخیص کالا از گمرک پست را طی می نماید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک پست

** اخذ شماره نوبت از گمرک.
 
** مراجعه به قسمت احراز هویت پست
 
در این قسمت پس از احراز هویت، صاحب بسته یا نماینده وی، شماره نوبت اخذ شده از گمرک در ظهر اعلامیه پستی نامبرده منعکس و بسته از انبار برای ارزیابی به قسمت ثبت دفتر انبار تحویل می گردد.
 
** ثبت شماره اعلامیه پستی و شماره نوبت اخذ شده در دفتر انبار.
 
** تحویل اعلامیه پستی به کارشناسان بخش تجاری و غیر تجاری گمرک جهت تعیین ارزیاب.
 
** بیرون آوردن بسته از انبار و تحویل به ارزیاب مربوطه جهت ارزیابی.
 
ارزیابی بسته ها با توجه به الویت شماره نوبت اخذ شده در حضور نماینده پست صاحب کالا یا نماینده قانونی او شروع می شود و میزان معافیت و حقوق ورودی مربوطه تعیین می گردد.
همچنین باید توجه داشت مجوز ترخیص کالاهایی که به موجب جدول مقررات صادرات و واردات به عهده سازمان یا وزارتخانه خاصی است، کسب گردد. بعضی از نمایندگان سازمانها یا وزارتخانه های مذکور در گمرک مستقر نمی باشند. بنابراین برای آن دسته از کالاهایی که نیاز به کسب نظر سازمان خاصی دارد، قبض نگهداری صادر می گردد تا پس از اخذ مجوزهای لازم ترخیص گرد.
 
** صدور مجوز ترخیص از سوی سازمانهای مرتبط:
 
نماینده اداره ارتباطات رادیوئی درباره: رادیو، تلفنهای بی سیم، تلفن همراه (موبایل)، بردهای الکترونیکی، IC (آی سی)، دزدگیر، آیفون تصویری، کنترل دستگاههای رادیوئی، تلویزیونی و ماشینهای اسباب بازی کنترل از راه دور و غیره.
نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کتب، نشریات، مجلات، کاتالوگ، بروشور، روزنامه و بعضی مدلهای گیتار و ارگ، نوار ویدئو، نوار کاست، دیسکتهای موسیقی، فلاپی دیسکتها و غیره.
نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت امور دارائی در ارتباط با داروها، سموم و حشره کشهای خانگی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی) و ( معاونت تجهیزات پزشکی در ارتباط با لوازم و تجهیزات پزشکی).
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره کتب علمی و آموزشی و غیره.
نماینده قرنطینه نباتی درباره بذر گل، نهال، کود، سموم دفع آفات نباتی.
نماینده سازمان انرژی اتمی ایران درباره مایکروویو (غذا گرم کن) و کلیه دستگاههای پرتو زا و مواد تشعشع زا و غیره.
نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رابطه با کالاهای تحت نظر از جمله فشفشه، ترقه، طپانچه، اسلحه و مهمات و غیره.
نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی درباره کالاهای مشمول استاندارد اجباری و تعیین نوع کالای شیمیائی و غیره از نظر نوع مواد متشکله.
** امضای اعلامیه پستی توسط ارزیاب و کارشناس مربوطه.
** مراجعه به بانک جهت پرداخت مبلغ تعیین شده بابت حقوق و عوارض گمرکی.
** مراجعه به ارزیاب جهت صدور و امضاء پته گمرکی.
** مراجعه به صندوق گمرک و ممهور نمودن پته گمرکی.
** مراجعه به قسمت دفتر کل انبارها.
** مراجعه به پست جهت پرداخت وجهی که بعنوان عوارض پست دریافت می دارند.
** مراجعه به دفتر خروج پست (ثبت ردیف اعلامیه پستی و شماره پته مربوطه و امضای صاحب کالا)
** تحویل بسته از پست.
** مراجعه به درب خروج گمرک
در این قسمت ضمن ارزیابی اجمالی مجدد و ثبت پته در دفتر درب خروج و ثبت ردیف مربوطه در ظهر پته و امضاء و ممهور نمودن آن به مهر درب خروج، بسته به صاحب آن تحویل و از گمرک ترخیص می شوند.
لیست کالاهای ممنوعه پستی
در کنار مرسولات عادي که روزانه در شبکه پستي کشور جابه‌جا مي‌شود ارسال برخي کالاها از طريق پست مجاز نيست. غيرمجازهايي که ممنوعات پستي خوانده مي‌شوند و از روي قوانين پست جهاني‌ و البته قانون گمرک کشورها تعيين شده‌اند.
مقررات و ممنوعات پستي جهاني براي کمک به سالم و به موقع رسيدن مرسولات پستي وضع شده‌اند. ادارات پست کشورها در عين حال که از مقررات جهاني پست تبعيت مي‌کنند، تابع سياست‌گذاري های داخلی کشور خود نیز هستند. اما سياست‌هايي که پست در قبول يا عدم قبول مرسولات اعمال مي‌کند در واقع سياست‌هاي گمرک کشور است و براي پي بردن به ممنوعات پستي هر کشور بايد ديد که از نظر گمرک آن کشور وارداتي چه اقلامي ممنوع است.از اين رو پست در تمام کشورها براساس قوانين و مقررات کشور خود و مقررات پستي، ممنوعيت‌هايي را براي پذيرفتن مرسولات پستي اعمال مي‌کنند.
اما مهم‌ترين ممنوعات پستي در ايران شامل موارد زير است.
1ـ قرار دادن مکاتبات داراي جنبه شخصي، در داخل مرسولات با نرخ مخفف (امانات، بسته‌هاي کوچک، مطبوعات، مرسولات نابينايان و…)
2ـ قرار دادن اشياي قيمتي مانند طلا و نقره و جواهرات، قطعات پول و اوراق بهادار جوف پاکت‌هاي غيربيمه پستي
3ـ مرسولاتي که ماهيت و يا لفاف‌بندي آنها مي‌توانند براي کارکنان پست ايجاد خطر نمايند و يا ديگر مرسولات و تجهيزات پستي را کثيف و ضايع کنند.
4ـ پست نامه‌ها به غير از نامه‌هاي بيمه شده (با ارزش اظهار شده) نمي‌توانند حاوي وجه نقد، اوراق بهادار مانند چک، سفته، چک‌هاي مسافرتي، چک‌هاي بانکي و تضميني باشند.
5ـ نوشته مخصوص نابينايان، نمي‌تواند حاوي ضمائم يا يادداشت‌هايي باشد.
6ـ وسايل قمار که در آنها برد و باخت مطرح است، نظير تخته نرد، ورق و…
7ـ پوست حيوانات حرام گوشت
8ـ وسايل موسيقي (در صورت کسب مجوز ترخيص بلامانع است)
9ـ مشروبات الکلي
10ـ اسلحه
11ـ مواد راديواکتيو
12ـ مواد منفجره
13ـ مواد مخدر و مواد پسيکوتروپ (روان گردان)
14ـ مجلات مد و منافي عفت و اخلاق
15ـ کتب خطي، عتيقه و کتب مرجع
16ـ حيوانات زنده به استثناي زنبور عسل، زالو، کرم ابريشم، انگل‌ها و موجودات دافع حيوانات موذي که توسط مؤسسات رسماً شناخته شده‌اند.
17ـ جوهر خشک يا محلول و رنگ‌هاي خشک يا مايعي که در داخل آنها جوهر باشد.
برخي از مواد و اشياء به دليل حفظ امنيت پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي جزء ممنوعات هوايي (کالاهاي خطرناک) محسوب مي‌شوند که قبول و ارسال آنها از طريق خطوط پستي هوايي ممنوع است که عمده‌ترين آنها عبارتند از:
(الکل، استن، مايعات آتش‌زا، انواع اسپري‌ها، مايعات حلال، مواد سفيدکننده، دستگاه فرزني مو (داراي گاز هيدروکربن، باتري تر، ژنراتور شيميايي، اکسيژن، مواد شيميايي پزشکي، مواد اکسيدکننده و….)
مقايسه ممنوعات در چند کشور
همان طور که گفته شد هر کشور مختار است به مقررات پايه ممنوعات پستي جهاني چيزهايي را اضافه کند و اين ممنوعات در کشورهاي مختلف داراي تفاوت‌هايي است. ماحصل اين تفاوت ليست‌هاي بلند بالا از ممنوعات پستي مخصوص هر کشور است که چند نمونه از تفاوت‌ها در زير آورده شده است.
آلمان: براي مثال در فهرست اقلام ممنوعه وارداتي (يا ترانزيتي) به کشور آلمان آمده: همه حيوانات زنده، به استثناي زنبورها، زالو، کرم ابريشم، انگل ها و نابود کننده هاي حشرات گزنده بمنظور کنترل آن حشرات و مبادله شده بين موسسات رسماً شناخته شده، مگس هاي خانواده دراسوفيليدا جهت تحقيقات زيستي پزشکي، مبادله شده بين موسسات رسماً شناخته شده.
اتريش: همچنين در فهرست اقلام ممنوعه به‌عنوان واردات يا ترانزيت کشور اتريش قيد شده که: پشم و موي خوک، گراز يا گراز وحشي و ضايعات آنها، موي گورکن و ساير موهاي مخصوص ساخت برس، پرداخت نشده. موي اسب و ضايعات آن، پرداخت نشده. روده، سيراب و معده حيوانات (به جز ماهي)، کل و قطعات آنها، تازه، سرد،منجمد، نمک سود، با آب نمک، خشک شده يا دود داده شده، ممنوع است.
انگلستان: قوانين کشور انگلستان براي واردات يا تزانزيت حيوانات زنده کمي متفاوت است. اين کشور ضمن ممنوعيت واردات همه حيوانات زنده برخي استثناها نيز قائل شده است. همچنان که واردات زنبور عسل را مشروط دانسته و قيد کرده: محموله زنبورهاي زنده بايد فقط حاوي زنبورهاي ملکه و زنبورهاي کارگر باشد. کولوني ها مجاز نيستند. هر محموله بايد يک مجوز ورود، صادره توسط وزارت کشاورزي و يک گواهي سلامت، صادره توسط وزارت کشور مبداء به همراه داشته باشد.
بنابراين همان‌طور که گفته شد قوانين ممنوعات پستي يا همان قوانين گمرکي در کشورهاي مختلف در عين حال که در بسياري موارد داراي شباهت‌ هستند، تفاوت‌هايي نيز دارد.
ممنوعات پستي وارداتي به ايران
اما براساس قوانين و مقررات گمرک ايران نيز ارسال برخي اقلام به ايران ممنوع است. ليست کامل ممنوعاتي وارداتي به ايران عبارتند از:
1ـ لباس دست دوم.
2ـ سيستم‌هاي راديويي مجهز به انواع باندهاي جانبي (single- upper-lower)، اوسيلاتور (نوسان‌ساز) با فرکانس ضربه‌اي، موج پايدار (فرکانس ثابت)، باند هوايي، باند پليس.
3ـ سيستم‌هايي راديويي مجهز به باند FM داراي فرکانس طيف 76 تا 87 MH2.
4ـ عدم قبول وجه رايج اعم از اسکناس و ساير اوراق بهادار در مرسولات عادي و سفارشي.
5ـ مواد مخدر و روانگردان.
6ـ اقلام غيراخلاقي يا منافي عفت.
7ـ اقلام جعلي و سرقتي.
8ـ اقلامي که به لحاظ ماهيت يا بسته‌بندي، مي‌توانند مأموران يا عامه مردم را در معرض خطر قرار دهند يا موجب آلودن يا خرابي ساير مرسولات شوند.
9ـ مواد منفجره، قابل اشتعال يا راديواکتيو و کالاي خطرناک.
و …
ترخیص کالا از گمرک پست یکی دیگر از خدمات شرکت ترخیص کالا تلاش و توسعه در راستای ارائه خدمات گمرکی می باشد. ترخیص کالا از گمرک پست نیاز به تجربه و دانش در مورد امور گمرکی و ترخیص کالا دارد که این کار توسط تیم تخصصی ترخیص کالا تلاش و توسعه صورت می گیرد. جهت پرسش سوالات خود مبنی بر ترخیص کالا از گمرک پست می توانید با شماره های درج شده در سایت ما تماس گرفته و از مشاوره کارشناسان ما در زمینه ترخیص کالا از گمرک پست بهره مند شوید.
 

ارسال بسته پستی از خارج به ایران

ارسال بسته پستی از خارج کشور به ایران یا پست از خارج کشور به ایران دارای قوانین خاصی هستند که در زیر به آنها می پردازیم:

  1. ورود کالای خارجی تا سقف ۵۰ دلار با حفظ جنبه غیرتجاری از پرداخت عوارض معاف می باشد.

  2. طبق ماده ۸۷، در صورتی که گمرک تشخیص دهد مرسوله‌ها مشکوک هستند، می‌تواند درخواست کند که مأمور پست آن‌ها را باز کند. در این صورت فرم مربوط به باز شدن بسته پستی به این بسته الصاق می‌شود.
  3. ارسال دارو از خارج کشور به داخل ایران در خد مصرف شخصی  با حفظ جنبه غیر تجاری مجاز می باشد.
  4. طبق ماده 88 ، مرسولاتی که از کشور های دیگر وارد ایران می شوند و مشمول حق ورودی هستند باید در انبار هایی که متعلق به شرکت ملی پست هستند نگهداری شوند و گمرک بر آنها نظارت می کند.

ارسال گوشی موبایل با پست از خارج به ایران

ارسال گوشی موبایل با پست از خارج کشور به داخل ایران یا پست موبایل به ایران  تنها به صورت مسافری امکان پذیر است و با ثبت ورود در پلیس گذر نامه وجود دارد در غیر اینصورت نمی توان گوشی را ریجستر کرد و امکان برقراری تماس و دریافت تماس از طریق اپراتور های موبایل مسدود می شود.

 

ممنوعات پستی وارداتی به ایران

  1. سیستم‌های رادیویی مجهز به انواع باندهای جانبی (single- upper-lower)، اوسیلاتور (نوسان‌ساز) با فرکانس ضربه‌ای، موج پایدار (فرکانس ثابت)، باند هوایی، باند پلیس.
  2. سیستم‌هایی رادیویی مجهز به باند FM دارای فرکانس طیف 76 تا 87 MH2.
  3. اقلام غیراخلاقی یا منافی عفت.
  4. مواد مخدر و روانگردان.
  5. لباس دست دوم.
  6. اقلام جعلی و سرقتی.
  7. اقلامی که به لحاظ ماهیت یا بسته‌بندی، می‌توانند مأموران یا عامه مردم را در معرض خطر قرار دهند یا موجب آلودن یا خرابی سایر مرسولات شوند.
  8. مواد منفجره، قابل اشتعال یا رادیواکتیو و کالای خطرناک.
  9. عدم قبول وجه رایج اعم از اسکناس و سایر اوراق بهادار در مرسولات عادی و سفارشی.

به طور کلی دریافت پست از خارج کشور و نحوه دریافت بسته پستی از خارج  و دریافت کالا از گمرک پست تهران  و پست تهران دارای قوانین مفصلی می باشد که باید همه این قوانین مطالعه شود.