شرایط و نحوه پرداخت هزینه گمرک گوشی های مسافرتی

 
شرایط پرداخت هزینه گمرک گوشی

اگر به خارج از کشور سفر کنید و یک گوشی موبایل خریداری کنید و بخواهید در داخل ایران از آن استفاده نمایید، حتما باید گوشی مورد نظر را رجیستر کنید. اما هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن چقدر است؟ در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن صحبت کنیم و اطلاعات جامعی را در این رابطه ارائه نماییم.

در مورد واردات تلفن همراه به عنوان کالای همراه شخص مسافر، هیچگونه خلاء قانونی وجود ندارد و قانون صریحاً در این مورد اظهار نظر کرده است. طبق ماده «۱۳۸» آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی«کالای همراه مسافر ورودی تا میزان ۸۰ دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیرتجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص هستند. چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد، پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد، ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.»

منظور از هزینه گمرک گوشی مسافرتی چیست؟

برای اینکه بتوانید یک گوشی که توسط شما وارد ایران شده را در ایران رجیستر کنید و از آن استفاده نمایید یا آن را بدون مشکل به دیگران بفروشید، حتما باید هزینه گمرک گوشی را پرداخت نمایید و از گمرک یک رسید دریافت کنید. فقط و فقط با داشتن این رسید می‌توانید گوشی که وارد ایران کرده بودید را رجیستر کرده و بعدا بدون مشکل از آن استفاده به عمل آورید. اما مهم ترین سوالی که در این راستا ذهن خیلی از افراد را مشغول کرده مربوط به هزینه گمرک گوشی مسافرتی می‌شود! نحوه تعیین هزینه گمرک گوشی مسافرتی چگونه است و برای وارد کردن یک گوشی به داخل ایران باید چقدر هزینه گمرک پرداخت شود؟ در بخش بعدی دقیق تر در مورد این مسئله صحبت می‌کنیم.

هزینه گمرک گوشی مسافرتی چقدر است؟

طبق اطلاعاتی که از سوی منابع قابل اعتماد منتشر شده، هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر با ۱۶ درصد از ارزش اصلی خود گوشی خواهد بود. این ۱۶ درصد شامل ۴ درصد حق گمرک، ۲ درصد حق بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد عوارض هلال احمر می‌شود. اما منظور از اینکه هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر ۱۶ درصد از ارزش گوشی خواهد بود چیست؟ به عنوان مثال تصور کنید شما به خارج کشور سفر کرده و یک عدد آیفون X اپل را وارد ایران می‌کنید. قیمت این گوشی هم اکنون چیزی در حدود ۱۵ میلیون تومان باشد، شما باید ۱۶ درصد این مبلغ را به عنوان هزینه گمرک گوشی پرداخت کنید. با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهد شد که ۱۶ درصد مبلغ ۱۵ میلیون تومان چیزی در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. پس برای وارد کردن گوشی مثل آیفون X که قیمتی در حدود ۱۵ میلیون تومان دارد شما باد مبلغی در حدود ۲٫۴ میلیون تومان را به عنوان هزینه گمرک گوشی پرداخت نمایید.

 

چگونه هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت هزینه گمرک گوشی به دو روش می‌توانید وارد عمل شوید. در روش اول می‌توانید به محض ورود به داخل کشور به یکی از دفاتر گمرک مراجعه نمایید و با معرفی گوشی خود از کارشناس گمرک بخواهید که آن را ثبت کند. در این حالت هزینه گمرک گوشی موبایلتان مشخص شده و از شما خواسته می‌شود تا هزینه آن را پرداخت کنید. پس از اینکه هزینه گمرک گوشی را پرداخت کردید، یک رسید از گمرک دریافت خواهید کرد. شما باید این رسید را به خوبی در یک جای مطمئن نگه دارید و از اطلاعات آن برای رجیستر کردن گوشی های موبایلتان استفاده کنید. 

اما اگر بنا به هر دلیل توانستید با مراجعه حضوری به دفاتر گمرک، هزینه مورد نظر را پرداخت کنید هم نگران نباشید. با مراجعه به سایت و سامانه‌ای که گمرک کشور هم می‌توانید هزینه گمرک گوشی را به صورت آنلاین پرداخت نمایید.
 
در مورد کالای مرجوعی در گمرک چه می دانید برای اطلاعات بیشتر مقاله ی مربوطه در سایت را بخوانید.