تعريف واردات | صادرات و واردات ايران شامل چه کالاهايي است

واردات و صادرات

واردات ، به كالاهايي كه در كشور يا كشورهايي ساخته و يا فراهم شده و از راه تجاري به يك كشور ديگر وارد گردد، واردات گفته مي‌شود. معمولاً چون تهيه پاره‌اي كالا براي برخي كشورها امكان‌پذير نبوده و يا از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نمي‌باشد، لذا آنان با استفاده از كالاهاي وارداتي نيازمندي‌هاي خود را تأمين مي‌كنند. شرايط جوي و وضع آب و هوا از جمله عوامل تعيين كننده ضرورت و ميزان واردات است. مثلاً چون رشد و نمو گياهان و ميوه‌هاي گرمسيري يا استوائي براي كشورهاي مناطق معتدله و يا سردسير امكان‌پذير نيست، بنابراين با وارد كردن اين گونه ميوه‌ها، نيازمندي ساكنان اين كشورها را تأمين مي‌كنند. مسئله تخصص، كارگر و قابليت زمين نيز از جمله عوامل مؤثر در ميزان واردات است. غالب كشورها در برابر واردات، كالاهايي را كه در داخل تهيه مي‌كنند به كشورهاي ديگر نيز صادر مي‌نمايند، و سعي مي‌كنند تا ميان واردات و صادرات حداقل، تعادل مناسبي برقرار باشد و كوشش مي‌كنند صادراتشان بر وارداتشان فزوني گيرد. به طور كلي اقتصاد سالم و معقول آن است كه صادرات بر واردات فزوني داشته باشد. در مورد كالاهاي استراتژيك مانند نفت، گاز، تعيين ميزان واردات يا صادرات بر اساس اصول و اتفاق‌هاي سياسي انجام مي‌شود.

کشورهاي صادر کننده به ايران

امارات، بزرگترين صادرکننده کالا به ايران

با وجود تاثير منفي تحريم ها بر حجم تجارت ايران و امارات در چند سال گذشته اما اين کشور کوچک حاشيه خليج فارس توانست عنوان بزرگترين صادرکننده کالا به ايران را در سال 1392 به خود اختصاص دهد.
به گزارش ايسنا، امارات در سال گذشته 11 ميليارد و 852 ميليون دلار کالا به ايران صادر کرد که از اين نظر در صدر کشورهاي صادرکننده کالا به ايران قرار گرفت. وزن کالاهاي وارداتي از امارات به ايران نيز به بيش از شش ميليون تن رسيد.
واردات ايران از امارات در سال قبل از نظر وزني اگرچه 6.65 درصد کاهش يافت اما از نظر ارزشي 11.54 درصد رشد را تجربه کرد.
چين، هند، کره جنوبي و ترکيه نيز رده هاي بعدي بزرگترين صادرکنندگان کالا را به ايران در سال گذشته به خود اختصاص دادند. اين چهار کشور سال قبل به ترتيب 9.664، 4.310، 3.855 و 3.647 ميليارد دلار کالا به ايران صادر کردند.
سهم ساير کشورها از واردات کالاي ايران در سال قبل به 17.491 ميليارد دلار رسيد.
بيشترين رشد واردات ايران در سال گذشته در بين پنج کشور فوق مربوط به هند به ميزان 110.49 درصد بوده است.
همچنين واردات ايران از دو کشور کره جنوبي و ترکيه به ترتيب 20.14 و 19.88 درصد کاهش يافت اما واردات از چين معادل 18.11 درصد رشد يافت.
براساس تازه ترين آمار گمرک ايران، اين پنج کشور در مجموع بيش از 65.59 درصد از ارزش واردات ايران را در سال قبل به خود اختصاص دادند.

انواع تقسيم بندي واردات

 

در بازرگاني خارجي پنج نوع واردات داريم که انواع تقسيم بندي واردات عبارتند از واردات قطعي ، واردات موقت ، کالاي مرجوعي ، ترانزيت داخلي و ترانزيت خارجي.

بر اساس شيوه پرداخت قيمت کالا، واردات داراي روش‌هاي متعدد و مختلفي مي باشد که اهم آن عبارتند از :

– واردات از محل ارز خريداري‌شده از سيستم بانکي جهت گشايش اعتبار
– واردات با ارز آزاد جهت گشايش اعتبار
– واردات در مقابل صادرات از محل پروانه صادراتي (لاشه صادراتي) به نام شخص صادرکننده (غيرقابل واگذاري)
– واردات در مقابل صادرات با ارائه پروانه صادراتي (لاشه صادراتي) به نام شخص صادرکننده يا به نام ديگري با واگذاري رسمي (حق واگذاري به غير براي يک‌بار وجود دارد.)
– واردات به‌صورت بدون انتقال ارز از محل سرمايه‌گذاري خارجي پس از تأييد وزارت امور اقتصادي و دارائي
– واردات به‌صورت بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام‌شده.

کالاهاي مرجوعي

کالاهايي هستند که وارد کشور شده و بنا به دلايلي به خارج از کشور برگردانده مي شوند. کالاهاي مرجوعي در اصل جزء واردات غيرقطعي و موقت نيز طبقه بندي مي‌شوند.

ترانزيت خارجي

ترانزيت خارجي عبارت از اين است که کالاي خارجي به منظور عبور از خاک يک کشور از يک نقطه مرزي کشور وارد و از نقطه مرزي ديگر خارج شود. اين نوع کالاها جزء واردات و صادرات قطعي محسوب نمي شوند. مثلاً کالايي از مرز ايران با ترکمنستان وارد شده و در مرز هاي دريايي ايران روي کشتي بارگيري شود و به کشور ثالث صادر شود.

ترانزيت داخلي

عبارت از آن است که کالاي گمرک نشده از گمرک‌خانه مجاز به گمرک‌خانه ديگري حمل و نقل شود مثلاً حمل کالا از يک گمرک مرزي به گمرک تهران.

به گزارش ايسنا، آمارهاي رسمي گوياي آن است که در فروردين‌ماه سال 1396 ميزان صادرات قطعي کالاهاي غيرنفتي کشور (به استثناي نفت خام، نفت کوره، نفت سفيد و همچنين بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمداني) بالغ بر هشت ميليون و 62 هزار تن بوده که ارزش مادي اين واردات به 2723 ميليون دلار مي‌رسد. اين در حالي است که واردات کشور دراين مدت از نظر وزني بالغ بر دو ميليون و 91 هزار تن يعني حدود يک چهارم حجم صادرات بوده و از نظر ارزش رقم 2348 ميليون دلار بوده است.

واردات

برای مشاهده لیست کالاهای وارداتی از چین به ایران مقاله مربوطه در سایت را مطالعه نمایید.

زماني که صحبت از بزرگ‌ترين واردات هر کشور به ميان مي‌آيد، مواد سوختي، بزرگ‌ترين ماده‌ي وارداتي محسوب مي‌شود. در واقع 97 از 187 کشور، يعني بيش از نيمي‌ از کشورهاي جهان، با بيشترين واردات نفت خام (18 کشور) و نفت تصفيه‌شده (74 کشور)، بزرگ‌ترين واردکننده‌ي يکي از انواع مواد سوختي هستند. در نتيجه شکي وجود ندارد که نفت دنياي ما را اداره مي‌کند
بازارهاي هدف صادراتي ايران در زير گروه «پسته و مغز پسته  طي سال‌هاي 1395-1392 از سوي سازمان توسعه تجارت، بدون تغيير کشورهاي «آلمان، امارات، عراق، هنگ‌کنگ و هند» عنوان شده است. همچنين در 7 ماه منتهي به مهر 1395، مهم‌ترين بازارهاي صادراتي ايران در صادرات «ميوه» به ترتيب پنج کشور عراق، امارات، افغانستان، روسيه و ترکيه است. «تره‌بار»از ديگر کالاهاي اولويت دار صادراتي در بخش کشاورزي است که در سال 1395 به ترتيب بازارهاي عراق، امارات، روسيه، افغانستان و پاکستان را به خود اختصاص داده است. از سوي ديگر، پنج کشور امارات، عراق، اسپانيا، روسيه و ترکيه مهم‌ترين بازارهاي صادراتي «کشمش» طي سال‌هاي 1395-1392 به شمار مي‌روند. همچنين بازارهاي صادراتي «زعفران» ايران، امارات، اسپانيا، چين، هنگ‌کنگ و افغانستان طي 1395-1392 است که نشان مي‌دهد تغييري در بازارهاي صادراتي ايران در صادرات اين نوع محصول رخ نداده است. شايد عمده مشکل صادراتي اين نوع محصول، بالا بودن تعرفه واردات کشورهاي هند و چين و نبود برند واحد ملي و منطقه‌اي است. از طرفي بازارهاي هدف محصولي چون «خرما» تركيه، امارات، هند، افغانستان و قزاقستان گزارش شده است.

 

همچنین می توانید از مراحل ورود موقت کالا به داخل کشور مطلع شوید و مقاله مربوطه را مطالعه کنید.