شرایط ترخیص دستگاه های ماینر از گمرک | شرایط واردات ماینر

واردات و ترخیص دستگاه ماینر

ماینر دستگاهی برای استخراج رمز ارز می باشد.ارز های رمز دار همون پول های اینترنتی بدون واسطه مانند بیت کویین می باشد. به طور کلی ماینینگ ارزها، استخراج رمز آنها و ثبت در دفتر کل توزیع استخراج است. در ادامه به توضیحات بیشتر درزمینه چگونگی ترخیص انواع دستگاه مایتر از گمرک می پردازیم.
بعد از اما و اگرهایی که در رابطه با استخراج بیت کوین و صدور مجوز برای آن در ایران وجود داشت، در روزهای اخیر هیات وزیران طی مصوبه ای  با استخراج فرآورده های  پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) مجاز دانست. این در حالی است که از چندی پیش بحث هایی در مورد واردات ماینرها وجود داشت و گفته می‌شد در شرایطی که مجاز نیستند، به کشور وارد شده است.
یکی از مواردی که درحال حاضر نیز بحث روز محسوب می‌شود موضوع استخراخ رمزارز است. در گمرک به‌دلیل اینکه باید حقوق ورودی را وصول و کنترل‌های گمرک را اعمال کنیم، همه کالاها تحت یک کد شناسایی به گمرک اعلام می‌شوند و در واقع یک سیستم هماهنگ‌شده توصیف و کدگذاری کالا داریم که همه کالاها طبق همان کد باید به گمرک اظهار شوند. علاوه بر اینکه نام تجاری کالا به گمرک اعلام می‌شود، چیزی که برای گمرک ملاک قرار می‌گیرد کد شناسایی کالاست که به‌عنوان کد سیستم هماهنگ‌شده شناخته می‌شود. هم کنترل‌های گمرک حول آن کد می‌چرخد و هم بحث حقوق ورودی تجهیزات است که باید با کد شناسایی اخذ شود.
گمرک ایران ۲۲ تیرماه در بخشنامه‌ای به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی، اعلام کرد که دستگاه‌های استخراج رمزارز با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند و با این ردیف گمرکی ترخیص می‌شوند.
ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰، در سیستم کدگذاری گمرک، ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ طبقه‌بندی می‌شود که مربوط به ماشین‌های خودکار داده‌پردازی (Automatic data processing machines)، ماشین‌های انتقال داده‌ها (Machines for Transcribing data) و ماشین‌های بررسی داده‌ها (Machines for processing data) است. دستگاه‌های کارت‌خوان، پین پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای بانکی هم در همین ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰، قرار دارند.
موضوع مورد اهمیت این است که واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، طبق قانون، جهت اخذ «مجوز ورود» و «ثبت سفارش» باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند؛ بنابراین با ارائه ثبت سفارش برای این کالا با ذکر نام کالا به صورت مذکور، ردیف تعرفه صحیح کالا، گمرک ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بوده و نمی‌تواند ایستایی را در این خصوص ایجاد کنند.
 

شرط ترخیص تجهیزات استخراج رمز ارز از گمرکات کشور

حقوق ورودی این کالا در مقابل این ردیف تعرفه ۵% مشخص شده و هرکسی بخواهد این کالا را وارد کند حتماً باید حقوق ورودی آن را مطابق جدول بپردازد که می‌شود ۵% ارزش سیف کالا که باید محاسبه و تحت عنوان حقوق ورودی به گمرک پرداخت شود.

اگر شما کدی که در دستگاه تولید رمزارز طبقه‌بندی می‌شود ببینید، هیچگونه ممنوعیت و محدودیتی از سوی دولت اعلام نشده است که واردات این دستگاه‌ها ممنوع است. طبق قانون، واردکنندگان کالاهای دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صمت مراجعه کنند تا بتوانند مجوز ثبت سفارش کالا را از وزارتخانه مربوطه بگیرند و پس از آن می‌توانند کالا را وارد کشور کنند.

در پایان باید بگوییم که هیچ کالایی بدون مجوز از گمرک ترخیص نمی‌شود. اگر مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم برای کالایی اخذ شده و به گمرک اظهار شده باشد، گمرک با ترخیص آن موافقت می‌کند و نمی‌تواند هیچ ممانعتی در این زمینه ایجاد کند. در بحث ترانزیت، با توجه به اینکه ردیف تعرفه مصرح بوده اظهار شده و حتی اگر کالا تحت عنوان دستگاه استخراج رمزارز و یا ماینر هم اظهار شده باشد، باز هم گمرک تشریفات آن را انجام داده است چه به‌ صورت ترانزیت و چه به‌صورت واردات قطعی. بنابراین، گمرک درصورت وجود مقررات و قوانین مشخص، هیچگونه مشکلی در ترخیص اقلام و تجهیزات استخراج رمزارز به‌ ویژه برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ندارد.
 

مجوز و شرایط واردات ماینر

تعرفه دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) تحت ردیف 84719090 می باشد .

گمرک در زمینه ماینر تصمیم گیر نیست و خاطر نشان کرد که کالاهای ممنوع الورود همگی تعرفه دارند صرف داشتن تعرفه دلیلی بر ترخیص این کالا ها نیست .

واردات ماینر منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی و اخذ ثبت سفارش از وزارت صمت هستند.